27 December 2012

Burung dan Kipas Syiling




korang mesti pernah jumpa gak kan burung jenis ni.. kat kampung aku, burung ni kami panggil burung cap rumah.. tap i bahasa rasminya / saintifiknya aku tak tahu namanya..Burung-burung cap rumah ni suka sangat berkeliaran...beterbangan di kawasan rumah aku. tetambah kalau sebelah pagi.. cit cit cit cit dok galok sana sini..gurau-gurau..


bila pintu rumah di buka, sesuka hati lah diorang terbang masuk keluar rumah.. yerlah rumah aku dah sedikit sebanyak macam rumah diorang... masuk keluar masuk keluar.. kalau masuk keluar saja taapa.. tapi kekadang tu time tercirit adalah juga terlepas dalam rumah aku.. bila terlepas pandang... kering garing lepasan burung tadi.. huhuhu

Adalah satu hari baru-baru ni.. kejadian ini berlaku betul-betul depan mata. dan mode aku jadi SENTAP sekejap dengan kejadian ini. tetiba perasaan jadi sedih. terkejut dan rasa kehilangan.


Sekor burung ni masuk lah dalam rumah.. terbang..terbang..hinggap kat langsir.. sempat lagi aku cakap kat anak sulung. Kakak tengok burung masuk rumah kita.. anak-anak sukalah burung masuk rumah.. dah kena kejar burung tu.. tetiba dia terbang lagi.


kemudian... zzzzzaaaaaaaaappp kena kipas.. gedebuk jatuh terus MATI... sekelip mata.. terkedu aku.. sungguh aku jadi sedih. terus aku pegi check.. yerlaa bulu banyak berterbangan.. mungkin cedera parah kot burung ni.. aku terus pegang.belek-belek cari luka..takde luka pun cuma ada kesan sikit pada belakang.. tak pun kipas tu zaapppp kepala burung.  kesian ko burung.kenapa ko terbang ke arah kipas.. kan banyak lagi haluan lain.. tadi baru aku tengok ko ceria.. Innalillah.
Inilah burung yang teraccident dengan kipas. Selamat tinggal burung.


No comments: